Hoewel we gesteld zijn op luxe en comfort, maken we ons ook zorgen over de houdbaarheid van de planeet door onze huidige levensstijl. Protesten tegen klimaatverandering groeien in binnen- en buitenland. Het bewustzijn dat we zowel op grote als op kleine schaal onze levensstijl moeten aanpassen neemt toe. De groeiende interesse voor vegetarische of veganistische gerechten is hier een uiting van. Naast dat de consument bereid is zelf verantwoording te nemen, wordt dit ook meer en meer van retailers en merken verwacht.
Wat betreft het interieur ontstaat hierdoor de behoefte aan milieuvriendelijke interieurproducten. Soms zelfs aan veganistische interieurproducten. Er komt een hernieuwde interesse in de kleur bruin, in vele verschillende tinten. Toch neemt de vraag naar comfort niet af. Zo ontstaat een trend die zowel luxe als duurzaam en verantwoord is. Hier worden de warme natuurtinten gecombineerd met opvallende metallic finishes en comfortabele materialen worden gecombineerd met een ruwe en onregelmatige vormgeving. Het resultaat is een luxe krachtige authentieke natuuruitstraling die iets weg heeft van een behagelijke oergrot.
Vormen
De vormentaal is contrastrijk. Onregelmatige handmatige, imperfecte vormen worden afgewisseld met strakke vormen. De vormen zijn zowel elegant als robuust.
Kleuren
Bruintinten staan opnieuw in de belangstelling. De kleuren lopen van naturel en huidkleurig roze naar koele en warme bruintinten, aangevuld met grijs en goud en zilver.
Materialen
De gebruikte materialen zijn hoofdzakelijk natuurlijk. Er is veel aandacht voor harde materialen zoals steen, beton en marmer. Deze worden gecombineerd met de stoere uitstraling van metaal, al dan niet bewerkt, grove textiel van natuurlijke materialen zoals wol en linnen, hoogpolig onregelmatig tapijt en vegan leer.
Dessins
In deze trend worden dessins met mate toegepast. Het gaat om eenvoudige natuurstructuren, spat- en vlekdessins of om geometrische vlakken en cirkels.
Bron: Koninklijke INretail, 2019.