Earthgency staat voor de urgentie van klimaat en het besef dat we zelf onderdeel van de natuur zijn. Overbevolking, de klimaatcrisis en de ongelijke financiële middelen tussen landen geven ons een schuldgevoel en maken wanhopig. De bewustwording dat als we de aarde redden, we onszelf ook redden zorgt voor nog meer urgentie. Dit levert niet alleen angst, maar ook daadkracht op. We komen rationeel in actie en zorgen voor alternatieven. Daarbij is het belangrijk om te kijken naar wat er wél al kan en hiermee te beginnen. Bovendien zoeken we medestanders die ook hun verantwoordelijkheid willen nemen.
Dit resulteert in circulaire producten zoals nieuwe bouwmaterialen, kleding gemaakt van algen en de app van Klarna, de marktleider in achteraf betalen. Dit bedrijf lanceerde onlangs de mogelijkheid om de CO2-afdruk van Klarna-aankopen real time te monitoren door middel van een app. Zo krijg je als consument inzicht in de impact van je winkelgedrag op het milieu.
Woontrend | Existential Power
De natuur is een ontzagwekkend element in onze leefomgeving. Dit zien we terug in de vormgeving in en om het huis. Subtiele vormgeving lijkt niet meer te passen. Het interieur wordt robuuster, grilliger en daarmee extreem natuurlijk. Alle gebruikte vormen worden organisch. Veel vormen worden direct ontleend aan de natuur. Rots-, steen- en keivormen hebben de overhand. Het lijkt alsof de natuur ons huis binnendringt en het overneemt. Alsof de natuur zijn oerkracht om te overleven toont. Naast de gebruikte vormen zijn ook de materialen natuurlijk en/of milieubewust.
Er is een hele golf aan nieuwe milieubewuste materialen beschikbaar. Op het Ketelplein in Strijp in Eindhoven tijdens de Dutch Design Week waren hier prachtige voorbeelden van te bewonderen. Uiteraard gaan de organische vormen en het milieuvriendelijke materiaalgebruik gepaard met een natuurlijk kleurgebruik, inclusief diepe, donkere tinten die de extreme kracht van de natuur aangeven.
Voor de retailer is bij dit thema een belangrijke rol weggelegd. Wees duidelijk en eerlijk over waar het goed gaat en ook waar nog verbetering mogelijk is. Wees op de hoogte van circulaire oplossingen binnen de branche en communiceer deze naar de consument.
Kernwoorden
Natuurlijk, verwilderd, krachtig, organisch, grillig, biobased, duurzaam, circulair, één met de natuur en vergroeid.
Vormen
De vernieuwing in dit thema zit in het gebruik van grillige en organische vormen. Dit versterkt de natuurlijke en/of handgemaakte uitstraling.
Kleurgebruik
Het kleurgebruik is natuurlijk en gebalanceerd. Er is veel aandacht voor bruin- en groentinten. Deze worden aangevuld met enkele diepe, donkere tinten die de oerkracht van de natuur symboliseren.
Dessins
De gebruikte dessins bestaan veelal uit natuurlijke structuren, reliëfs, grillige strepen, maar ook lava- of steenstructuren.
Materialen
De gebruikte materialen zijn natuurlijk en/of gerecycled en hebben altijd een milieubewust uitgangspunt. Ze hebben een ruwe en onbehandelde, ruige uitstraling. Steen- en rotsachtig materiaal speekt tot de verbeelding. Momenteel worden er veel nieuwe oplossingen gezocht voor minder milieubelastende materialen. Dit gebeurt zowel in de textielindustrie als in de harde materialen en vooral ook in de kunststofbranche. Veel besproken vernieuwingen gaan over het gebruik van mycelium (een snelgroeiende schimmel) en algen voor bioplastic of textielverf.
Lees hier over de andere woontrends op ons blog!
Bron: INretail